Latarnia morska Jarosławiec

0 Comments

Jednymi z ikon, a zarazem wizytówkami nadmorskich miejscowości są latarnie. Umieszczone na nadbrzeżnych klifach, zmagajace sie z morskimi falami, pełnią ważną rolę nawigacyjną oraz są wspaniałymi punktami widokowymi. Latarnia morska w Jarosławcu dumnie prezentuje się nad okolicznymi zabudowaniami, nocą natomiast swoim światłem wskazuje kierunek żeglugi doprowadzając żeglarzy bezpiecznie do lądu. 

Oficjalnie latarnia w Jarosławcu  zaczęła działać w 1838 roku, choć jej budowę planowano już w 1818. Została zbudowana z czerwonej i glazurowanej cegły na planie koła. W 1902 roku nastąpiła przebudowa. Kolejne kondygnacje zostały oddzielone ozdobnym gzymsem. Na szczycie, z wieży widokowej roztacza się piękny widok na morze, plażę i okolicę. Widać z niej jezioro Wicko, Kopań oraz panoramę nadmorskich miejscowości i lasów. Usytuowana zaledwie 400m od plaży, w sercu Jarosławca jest świetną propozycją dla turystów. Na sam szczyt prowadzą kręte kamienne schody.

Latarnia morska Jarosławiec godziny otwarcia:

  • maj i czerwiec: 15.00 – 17.00
  • lipiec i sierpień: 10.00 – do zachodu słońca
  • wrzesień: 15.00 – 17.00

Ceny biletów:

  • 6 zł (normalny)
  • 4 zł (dla grup, dzieci oraz młodzieży do lat 18)

Położona około 15 km na zachód od latarni morskiej w Darłowie oraz 22 km na wschód od latarni w Ustce. W 1993 roku została wpisana do rejestru zabytków. 

Dane techniczne:

  • Wysokość latarni: 33,3 m
  • Wysokość światła: 50,2 m n.p.m.
  • Zasięg światła: 23 Mm (około 42,5 km)
  • Charakterystyka światła: B (2) (9s)
  • Światło: 0,45 + 2,05 + 0,45 + 6,05 = 9 s.
  • Położenie geograficzne:
  • szerokość 54″ 32′ 29″ N
  • długość 16″ 32′ 41″ E

Historia powstania latarni morskiej w Jarosławcu

Wybudowanie latarni zostało podyktowane licznymi katastrofami statków, które szczególnie nocą nie radziły sobie na pełnym morzu i często wpadały na występujące tutaj płycizny. Brak odpowiedniego oświetlenia między latarnią w Darłowie, a latarnią morską w Łebie musiał zostać jak najszybciej rozwiązany. Tak narodził się plan zbudowania latarni morskiej w Jarosławcu wypełniający tę lukę. Na miejsce budowy wybrano klifowe wzgórze położone 400m od plaży. Sporządzono kilka projektów z których ostatecznie wybrano jeden. Zakładał on zbudowanie drewnianej wieży o wysokości 16,3 m. Światło miało pochodzić z naftowej lampy Arganda wciąganej windą na górę. Projekt nie doszedł do skutku. 7 lat później opracowano nowy, który zakładał zbudowanie murowanego budynku o wysokości 3,4 m i ustawieniu go 11 m od brzegu klifu. Źródłem światła miała być optyka obrotowa umieszczona w półokrągłej leternie na szczycie wieży, dająca światło przerywane o czasie świecenia 75 sek. i przerwie 45 sek. Z powodu zbyt bliskiego położenie od lini brzegowej pomysł został zakwestionowany, a następnie zmodernizowany. W 1830 roku powstał pierwsza latarnia oddalona od brzegu o 400 m, gdzie stoi obecnie. Okazało się jednak, że latarnia morska w Jarosławcu nie spełnia swojej roli. Wysokość światła była zbyt niska. Stary budynek powiększono, tworząc  mieszkanie dla latarników, a od południowo-zachodniej strony wybudowano wysoką wieżę latarni. Połączenie obydwu budynków nastąpiło dopiero w 1902 roku. Nowią wieżę wybudowano z czerwonej cegły, podzielono na 4 kondygnacje, a każdą oddzielono gzymsami. Na szczycie umieszczono leternę, do której przeniesiono optykę, na którą składało się piętnaście lamp zasilanych olejem rzepakowym z parabolicznymi zwierciadłami i mechanizmem obrotowym. Pierwsze światło o zasięgu 16 Mm rozświetliło nocne morze 1 lipca 1838 roku. Wysokość latarni od tamtej pory nie uległa zmianie i wynosi 33,3 m. Co jakiś czas natomiast zmianie ulega optyka. Starsza technologia zostaje zastąpiona nowszą. Od lutego 1975 roku latarnia w Jarosławcu jest również radiolatarnią. 30 sierpnia 1993 roku budynek został wpisany na listę zabytków.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *